Autism 1 – التوحد ١

بسم الله الرحمن الرحيم

For English, please scroll down.

بما أن هذا الشهر هو شهر التوعية الصحية للتوحد فسوف أكتب عنه متمنيا من الله أن أنجح في إيصال المعلومات بشكل ميسر و سهل، و لذلك سوف أقسم المعلومات على جزئين أو أكثر.  و سامحوني إذا لم أوفق في ذلك خاصة لأنني سوف أقوم بترجمة المعلومات من الإنجليزية و أنا لست متخصصا في الترجمة.  و معظم المعلومات مأخوذة من موقع مركز السيطرة على الأمراض و الوقاية منها أو المعروف بالسي دي سي في الولايات المتحدة  الأمريكية.

Center for Disease Control and Prevention (CDC)

و التوحد ليس بحالة واحدة كما هو المتعارف عليه لدى الكثير، بل هو عبارة عن مجموعة من الإعاقات التنموية للجهاز العصبي يطلق عليها مسمى “نطاق الاضطرابات التوحدية”.  و تكمن أهمية التوحد في أن هذه الاضطرابات قد تؤدي إلى تحديات صعبة من الناحية الاجتماعية و السلوكية و التخاطبية، و ذلك لأن عقول هذه الفئة تتعامل مع المعلومات بطريقة مختلفة عن بقية الناس.  و سبب إطلاق مسمى “نطاق الاضطرابات” هو أن تأثيرها على المصاب يختلف من شخص إلى آخر و أن الأعراض تتدرج ما بين خفيفة جدا إلى حادة جدا.  و المصابون بالاضطرابات التوحدية قد يتشاركون في أعراض متشابهة كالصعوبات في العلاقات الاجتماعية، و لكن هذه الأعراض تختلف من تجاه وقت ظهورها و حدتها و نوعيتها بالتحديد.  و على هذا الأساس فهي مقسمة إلى ثلاثة أنواع

١) الاضطراب التوحدي أو التوحد الكلاسيكي: و هو المتعارف عليه لدى الكثير من عامة الناس “بالتوحد”.  و في الغالب فالأناس المصابون بهذا النوع يكون لديهم تأخر لغوي حاد و تحديات اجتماعية و كذلك في التواصل مع الغير شديدة و اهتمامات و سلوكيات غير مألوفة.  و في كثير من الأحيان تكون لدى هذه الفئة من المصابين إعاقات فكرية أو عقلية.

٢) أعراض أو متلازمة آسبرجر:  و المصابون بهذه الحالة قد يعانون من نفس الأعراض المشخصة تحت التوحد الكلاسيكي و لكن على أخف حدة أو أقل تنوعا.  فقد تكون تكون لديهم تحديات اجتماعية و سلوكيات و اهتمامات غير مألوفة و لكن غالبا لا يكون لديهم مشاكل لغوية أو إعاقات عقلية.  فهم بذلك يكونون أكثر فاعلية في المجتمع و في حياتهم اليومية من الفئة الأولى.

٣)  التوحد الشاذ أو الاضطرابات التنموية الغير محددة:  و المصابون بهذا النوع يكونون ممن أعراضهم مشابهة لأعراض الفئتين السابقتين و لكن غير مطابقة تماما، فبذلك تشمل جميع الإعاقات التنموية  العصبية التي لا يمكن تشخيصها تحت الفئتين السابقتين.  و في الغالب تكون الأعراض في هذع الفئة أخف حدة من سابقتيها و بذلك المصابون تحت هذه الفئة يكونون في الغالب أكثر فاعلية في المجتمع و في حياتهم اليومية من الفئتين السابقتين.

و أكتفي عند هذا الحد من المعلومات و سوف أتابع الحديث في الموضوع التالي عن الأعراض و العلامات و التشخيص إن شاء الله.  و حتى ذلك الوقت، أتمنى لكم وقتا ممتعا مليئا بالصحة راجيا من الله أن أكون وفقت في إيصال و لو معلومة مهمة و مفيدة إليكم.

For English, please click on “Continue Reading” if you are on the main page.

 

Since April is the awareness month for Autism, I decided to dedicate my next two or more postings on this subject.  Since I am writing in Arabic, as noticed above, I thought breaking down the information into several parts would be easier on me, since I am not an expert in translation, as well as less overwhelming for the reader.  So I hope this will be better for my English speaking readers as well.

Most of the information about autism will be obtained from the CDC’s (Center for Disease Control and Prevention) website on Autism.

Autism is not a single disorder as might be thought by many.  Rather, it is a group of developmental disabilities affecting the neural system.  It is for this reason referred to as Autism Spectrum Disorders, or ASDs in short.  Those who have ASDs process and interpret information differently than people without the condition.  Therefore, they might be faced by major communication, behavioral, and social challenges.

Additionally, giving it the term “spectrum” indicates the different effects it has on different people.  Those diagnosed with ASDs might have the same symptoms, such as social challenges, but they might differ in the time of onset, the severity, and the exact nature of the symptoms.

Based on what signs and symptoms might be present, ASDs has been classified into three different categories as described in the CDC’s fact sheet:

  • Autistic Disorder (also called “classic” autism)
    This is what most people think of when hearing the word “autism.”  People with autistic disorder usually have significant language delays, social and communication challenges, and unusual behaviors and interests. Many people with autistic disorder also have intellectual disability.
  • Asperger Syndrome
    People with Asperger syndrome usually have some milder symptoms of autistic disorder.  They might have social challenges and unusual behaviors and interests.  However, they typically do not have problems with language or intellectual disability.
  • Pervasive Developmental Disorder – Not Otherwise Specified (PDD-NOS; also called “atypical autism”)
    People who meet some of the criteria for autistic disorder or Asperger syndrome, but not all, may be diagnosed with PDD-NOS. People with PDD-NOS usually have fewer and milder symptoms than those with autistic disorder.  The symptoms might cause only social and communication challenges.

With this information I conclude this piece to continue with signs and symptoms of ASDs and the diagnosis in my next posting.  Till then, I wish you a happy and safe time and I hope you found this information useful.

As always, I thank you for your continued interest.

Advertisements

One response to this post.

  1. […] Contact Me « Autism 1 – التوحد ١ […]

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: